راهنمای جدید برای مراقبت از پای دیابتی با بررسی علل ریشه‌ای بروز آن

 6 سپتامبر 2016- دستورالعمل جدیدی برای کمک به جلوگیری از قطع عضو غیر ضروری مرتبط با دیابت منتشر گردید، این سند توسط مرکز خیریه دیابت بریتانیا پس از اعلام آمار اخیر درباره‌ی موارد بسیار بالای قطع عضو مرتبط با دیابت توسط این مرکز تدوین شد.

قطع عضو مرتبط با دیابت معمولاً در زیر ناحیه‌ی ساق پا با قطع یک یا چند انگشت یا ناحیه‌ی پائینی پا یا قطع پا تا زیر زانو صورت می گیرد.

بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت عمومی انگلیس حدود  20 قطع عضو در روز در انگلستان انجام می شود، کارشناسان تخمین زده‌اند که از هر 5 نفری که نیاز به قطع عضو دارند، 4 مورد قابل پیشگیری است زیرا 80 درصد از این موارد معمولاً به دنبال بروز زخم  در پا اتفاق می‌افتد.

در دستورالعمل جدید به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی انجام تجزیه و تحلیل علل ریشه‌ای بروز زخم (RCA) برای هر بیمار توصیه شده است. RCAتعیین می‌کند که تا چه حد می‌توان از قطع عضو اجتناب کرد یا قطع عضو تا چه میزان غیرقابل اجتناب است و آیا اینکه قطع عضو بهترین نتیجه‌ی ممکنه را برای فرد مبتلا به دیابت به همراه خواهد داشت یا خیر؟

 چنانچه قطع عضو قابل اجتناب تلقی شود باید تغییراتی که از بروز مجدد این مورد در یک شخص جلوگیری می کند، شناسایی گردد. این سند بر اساس منابع مراقبت از پا که توسط شبکه‌ی بالینی قلب و عروق در ناحیه ی جنوب غربی انگلیس تدوین شده است، نگاشته شد.

دکتر Richard Paiseyمشاور مراقبت از پای دیابتی در شبکه‌ی بالینی قلب و عروق  جنوب غربی می‌گوید: استفاده از این راهنما می‌تواند به ارائه ی تصویری دقیق از ثبت قطع عضو‌های اصلی که به طور بالقوه می‌توانند با مداخلات فوری جلوگیری شوند، در هر ناحیه کمک کند، درنهایت با استفاده از تجزیه و تحلیل علل ریشه ای بروز زخم شاید بتوان بهترین مداخلات را شناسایی کرده و روش نظارت بر مراقبت‌های بهداشتی از هر مورد زخم را بهبود بخشید.

او می افزاید: ممکن است مشکلاتی عمومی  در ارائه مراقبت از پا درهر منطقه وجود داشته باشد که با بحث‌های سازنده با مسئولین مراقبت‌های بهداشتی قابل رفع باشند، تغییرات مورد نیاز در ارائه  مراقبت‌های بهداشتی برای پا غالباً در کوتاه مدت به نظر هزینه های بی اثری می رسند اما در بلند مدت صرفه جویی در هزینه‌ها را در پی خواهند داشت.

رویکرد RCAبه مدت ده سال در منطقه‌ی توربی و جنوب دوون درحال انجام است و یافته ها نشان می دهد که آمار و نرخ قطع عضو در این نواحی بسیار پایین تر آمار مناطق همسایه است. در این روند ویژگی های پای دیابتی دقیقاً بررسی و با افزایش آگاهی و هشیاری بیماران خطر بروز زخم پای دیابتی کاهش می یابد. فرآیند RCAبا راه‌ اندازی گروه بهبود مراقبت از پا در یک وسیله‌ی نقلیه، خدمات و آگاهی در مورد بیماریهای پا را بهبود بخشیده است. 

Angie Abbottرئیس خدمات پا و ارتوپدی بنیادتراست در NHSمی‌گوید: با هر آنالیز ریشه‌ای مشکلات پای دیابتی، اطلاعات زیادی در مورد تشخیص و بهبود خدمات و مراقبت‌ از پا بدست می آید. افراد مبتلا به دیابت باید از دریافت مراقبت های صحیح برای پا و زخم پای دیابتی خود اطمینان یایند. هر گونه خدماتی در این جهت می تواند به کاهش خطرات و عوارض پای دیابتی در این افراد کمک کند. همچنین آموزش بیماران در مورد مراقبت از پا در خانه و آگاهی در مورد عوامل خطر می ‌تواند به جلوگیری از بروز زخم پا و قطع عضو به این افراد کمک کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/amputation-drive-targeted-in-new-diabetes-foot-care-guide-98623930.html